اتاق بازرگانی بین المللی

 پس از جنگ های جهانی به خصوص جنگ جهانی اول و عدم سیستم حاکم بر تجارت، سرمایه گذاری و غیره تجارت بین الملل نیز به تدریج توسعه بیشتری یافت و قطعا وجود یک سازمان بین المللی نیز می توانست کمک های موثری به تجارت و توسعه­ ی اقتصاد جهانی بنماید. از این رو پس از جنگ جهانی اول در سال 1919، دیوان داوری در کشور فرانسه و شهر پاریس به ریاست اتین کلمنته، پس از تأمینات مالی افتتاح و دادگاه داوری بین المللی آن در سال 1923 تشکیل شد. در مباحث آتی حتما به اهمیت و نقش دادگاه داوری بین المللی خواهیم پرداخت اما در همین جا ذکر این نکته اهمیت دارد که طی 86 سال (آمار ارائه شده از بدو تاسیس تا 2005 میلادی) دیوان داوری ICC تقریبا 14000 پرونده داوری بین المللی که در بیش از 100 کشور به عنوان محل داوری، و با اصحاب دعوا از حداقل 150 کشور بررسی شده و به سرانجام رسانیده است.

به طور کلی و خلاصه و همان گونه که ICC خود را معرفی می کند:

ما نماینده ی بیش از 45 میلیون شرکت در بیش از 100 کشور جهان با این مأموریت هستیم که برای همه، هر روز، در همه جا، کار تجاری را انجام دهیم.

از تاثیرات مهم  ICCمی توان به تدوین داوطلبانه ی اینکو تِرمز و یو سی پی 600و... و علاوه بر آن هماهنگ سازی هرچه بیشتر  آداب و رسوم، یکسان سازی اسناد و امور مالی اعتباری اشاره کرد. بنابراین، از راه اندازی تجارت الکترونیکی کوچک در تهران گرفته تا شرکت نرم افزاری چند ملیتی در امارات توسط  ICC این هدف وجود دارد که ارتقای تجارت و سرمایه گذاری بین المللی به عنوان وسایل نقلیه برای رشد و شکوفایی فراگیر شود.

اتاق بازرگانی بین المللی دارای یک نهاد وابسته به خود است، دیوان بین‌المللی داوری اتاق بازرگانی بین‌المللی نهادی است که برای کمک به حل اختلافات بازرگانی بین‌المللی از طریق داوری ایجاد شده ‌است.

اتاق بازرگانی بین المللی متشکل از مجمع، کمیته های ملی، هیات رئیسه و هییت اجرایی و دبیر کل می باشد. حال می خواهیم در خصوص ارکان تشکیل دهنده ی اتاق بازرگانی بین المللی به اختصار توضیحاتی را ارائه کنیم.

مجمع: عالیترین رکن اتاق ترکیبی از نمایندگان اتاقهای بازرگانی عضو از سراسر جهان.

کمیته های ملی: هر یک از کشورهای عضو، در کشور خود دارای یک کمیته ملی اتاق بازرگانی بین المللی می باشند که به عنوان اعضای مجمع تلقی می گردند و لازم به ذکر است که در ایران نیز کمیته ملی اتاق بازرگانی بین المللی وجود دارد.

هیأت رئیسه و هیأت اجرایی: رئیس و نایب رئیس هیأت رئیسه به همراه رئیس قبلی هیأت رئیسه (مجموعاً سه نفر)، هیأت رئیسه اتاق بازرگانی بین المللی را تشکیل می دهند.

دبیرکل: سرپرست دبیرخانه است که در ارتباط کاری نزدیک با کمیته های ملی جهت اجرای برنامه های اتاق بازرگانی بین المللی می باشد.

باید اشاره کنیم که اتاق بین المللی بازرگانی خود دارای 16 کمیسیون جهت تاثیر گذاری مستقیم و مهم بازرگانی بین المللی است:

کمیسیون ارتباطات بین المللی، کمیسیون محیط زیست، کمیسیون نیرو، کمیسیون خدمات مالی و بیمه، کمیسیون مالکیت صنعتی و معنوی، کمیسیون داوری بین المللی، کمیسیون رویه های تجاری بین المللی، کمیسیون تجارت و سرمایه گذاری، کمیسیون حقوق و رویه های مربوط به رقابت، کمیسیون بازاریابی، تبلیغات و توزیع کالا و خدمات؛ کمیسیون مالیات، کمیسیون حمل و نقل.

در واقع ICC صدای تجارت در سازمانها و مذاکرات مهم بین المللی است.

از دهه 1940،ICC  با سازمان ملل، سازمان تجارت جهانی (WTO) ، سازمان مالکیت معنوی جهانی (WIPO) ، G20 و بسیاری دیگر فعالیت های گسترده ای را انجام داده است.

ICC  همچنین فعالانه نمایندگان تجارت در مجامع جهانی مانند کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا (UNFCCC) و مجمع سالانه حاکم بر اینترنت (IGF) است.  ICC به عنوان سازمان تجارت جهانی، درگیر کار شورای اقتصادی و اجتماعی (ECOSOC) و اتحادیه بین المللی ارتباطات از راه دور (ITU) می  باشد.